Preview

Folklore: Structure, Typology, Semiotics

Advanced search

Fairy tale. Between the “Priceless Inheritance” and “Unnecessary Knowledge”. The attitude of performers to tradition

https://doi.org/10.28995/2658-5294-2021-4-3-107-130

Abstract

The paper studies the attitude of storytellers to the fairy-tale tradition. In a number of cases, storytellers consider the fairy tales they know to be a “priceless legacy” that they must preserve and pass on to others. In some cases, this is one’s memory from a favourite relative who used to tell this or that tale. Sometimes a fairy tale functions as a sign of ethnic identification of a person, his connection with a particular ethnic group. Some performers use the fairy tale in their repertoire along with other genres to show the richness of the local tradition and its diversity. A fairy tale can be just a saved text, if the performer considers it necessary to preserve the tradition of a particular place. At the same time, a fairy tale becomes a mean of attracting attention to its teller, if it has drawn attention of employees of cultural institutions, of folklorists and ethnographers. In this case, the person begins to work on his repertoire, to replenish it with the help of books, to create or combine tales and motifs.

About the Author

Varvara E. Dobrovolskaya
Institute of Slavic Culture Russian State University im. A.N. Kosygin (Technologies. Design. Art); State Russian House of Folk Art named after V.D. Polenov
Russian Federation


References

1. Афанасьева Г.В. Особенности интерпретации сказочной традиции на современном этапе ее бытования // Проблемы нравственно-психологического содержания в литературе и фольклоре / Отв. ред. Е.И. Шастина. Иркутск: ИГПИ, 1986. С. 166-174.

2. Афанасьева Г.В. Сказительские школы в фольклоре (к постановке вопроса) // Четвертые Алексеевские чтения: Материалы науч. межвуз. конф., посв. памяти М.П. Алексеева и 70-летию Иркутского госуниверситета 3-5 октября 1987 г. Иркутск: [Б/и], 1987. С. 85-97.

3. Бунчук Т.Н., Шевченко Е.А. Тятины сказки // Живая старина. 2011. № 2. С. 11-15.

4. Бунчук Т.Н., Шевченко Е.А. Сказки из репертуара Апполинарии Михайловны Соловьевой / Публ. Т.Н. Бунчук, Е.А Шевченко // Живая старина. 2012. № 1. С. 51-54.

5. Добровольская В.Е. Клавдия Павловна Зеленова: исполнитель и комментатор фольклора // Славянская традиционная культура и современный мир. Вып. 11: Личность в фольклоре: исполнитель, мастер, собиратель, исследователь: Сборник научных статей. М.: ГРЦРФ, 2008. С. 149-161.

6. Добровольская В.Е. Мотив «сокрытия пола» в восточнославянской эпической традиции // Письменность, литература и фольклор славянских народов: 14-й Международный съезд славистов. Охрид, 10-16 сентября 2008 г.: Доклады российской делегации / Редкол.: А.М. Молдован (отв. ред.) и др. М.: Индрик, 2008. С. 412-421.

7. Добровольская В.Е. Сказочница А.И. Садовникова (Тверская область, Западнодвинский район) // Славянская традиционная культура и современный мир. Вып. 17: Фольклорные традиции в поликультурных зонах России: Сб. научных статей. М.: ГРЦРФ. 2015. С. 57-69.

8. Добровольская В.Е. «Папа нам рассказывал…»: Сказки в репертуаре Марфы Зайцевой с фазенды Санта-Крус // Традиционная культура. 2017. № 2. С. 19-27.

9. Dobrowolskaja W. Inwencja twórcza w bajce ludowej: przypadek Efimii Grigoriewny Padkiny [Индивидуальное творчество в фольклорной сказке: случай Ефимии Григорьевны Падкиной] // Przegląd rusycystyczny [Русское обозрение]. 2019. № 1 (165). Katowice. 2019. С. 21-32.

10. Лызлова А.С. Сказки Водлозерья: репертуар Евдокии Макаровны Лёвиной // Живая старина. 2011. № 2. С. 8-11.

11. Лызлова А.С. О сказочной традиции Водлозерья // Сказки Водлозерья / Сост. А.С. Лызлова. Петрозаводск: Барбашина Е.А., 2013. С. 27-45.

12. Медведева Г.В. Школы сказочников в Восточной Сибири (К проблеме «учитель и ученик» в сказительском искусстве) // Актуальные проблемы сибирской фольклористики: Межвузовский сб. науч. трудов / Отв. ред. Е.И. Шастина. Иркутск: [Б/и], 1991. С. 30-42.


Review

For citations:


Dobrovolskaya V.E. Fairy tale. Between the “Priceless Inheritance” and “Unnecessary Knowledge”. The attitude of performers to tradition. Folklore: Structure, Typology, Semiotics. 2021;4(3):107-130. (In Russ.) https://doi.org/10.28995/2658-5294-2021-4-3-107-130

Views: 152


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2658-5294 (Print)