Preview

Folklore: Structure, Typology, Semiotics

Advanced search

The narrator in the Albanian epic text

https://doi.org/10.28995/2658-5294-2021-4-3-70-96

Abstract

The article addresses the issue of the way in which the narrator’s figure is represented in Albanian epic texts. One of the characteristics of the Albanian epic is the ethical dative ( dativus ethicus ) - the dative of “moral participation” indicating the inclusion of the narrator in the described situation. It allows the narrator to act as a direct witness of the described events and to present himself as if he was a passive participant (who observes, reflects and empathises). The narrator’s explanatory remarks are intended to make his narrative more understandable to the reader; they summarise the described event or orient the reader towards perception of the subsequent action. The numerous rhetorical interrogative and exclamatory (imperative) remarks are used in the construction of the epic text, drawing the boundaries between the two episodes. They also demonstrate the narrator’s personal interest in the depicted epic world, which is generally characteristic of epic traditions; however, this is especially apparent in Albanian texts.

About the Author

Alvina V. Zhugra
Institute for Linguistic Studies, RAS
Russian Federation


References

1. Артеменко Е.Б. К проблеме повествователя и его языковой репрезентации в фольклоре (на материале былинного эпоса) // Филологические записки: Вестник литературоведения и языкознания. 1998. № 11. С. 186-195.

2. Десницкая А.В. Сходства и различия албанского эпического цикла «Муйо и Халиль» с боснийским эпосом // Десницкая А.В. Албанская литература и албанский язык. Л.: Наука, 1987. С. 131-154.

3. Жугра А.В. Dativus Ethicus в албанском эпическом тексте (некоторые наблюдения) // Индоевропейское языкознание и классическая филология. 2018. № 22-1. С. 499-517.

4. Золотова Г.А. Очерк функционального синтаксиса русского языка. М.: Наука, 1973. 352 с.

5. Казанский Н.Н. Перемещение божества в контексте Троянского мифа // Троя и ее сокровища: материалы Международного симпозиума. М.: ГМИИ, 1996. С. 30-33.

6. Кустова Г.И. Дательный падеж: Материалы для проекта корпусного описания русской грамматики. На правах рукописи. М., 2011. URL: http://rusgram.ru (дата обращения 4 авг. 2021).

7. Новик Е.С. Способы засвидетельствования и типы повествователя в архаическом фольклоре народов Сибири // Russian Literature. 2012. Vol. 71. Issues 3-4. P. 401-419.

8. Падучева Е.В. В.В. Виноградов и наука о языке художественной прозы // Известия Академии наук РАН. Серия литературы и языка. 1995. Т. 54. № 3. C. 39-48.

9. Падучева Е.В. Семантические исследования: Семантика времени и вида в русском языке. Семантика нарратива. М.: Языки славянской культуры, 2010. 480 с.

10. Путилов Б.Н. Искусство былинного певца (из текстологических наблюдений над былинами) // Принципы текстологического изучения фольклора / Отв. ред. Б.Н. Путилов. М.; Л.: Наука, 1966. С. 220-260.

11. Цивьян Т.В. Об одном аспекте посессивности и способах его выражения в балканских языках (dat.eth. и его трансформы) // Славянское и балканское языкознание: Язык в этнокультурном аспекте / Отв. ред. Э.И. Зеленина и др. М.: Наука, 1984. С. 79-87.

12. Demiraj B. Shqa im Albanischen: eine ethnolinguistische Fallstudie // Современная албанистика: достижения и перспективы: Сб. статей / [Редкол.: М.В. Домосилецкая и др.]. СПб.: Нестор-История, 2012. С. 86-106.

13. Elsie R. A dictionary of Albanian religion, mythology and folk culture. New York: New York University Press, 2001. 357 p.

14. Eposi i kreshnikëve: monument i trashëgimisë kulturore shqiptare. Vëllimi 1-2 / Ed. Z.U. Neziri, Sh. Sinani. Prishtinë: Instituti Albanologjik; Tiranë: Qendra e Studimeve Albanologjike, 2016.

15. Neziri Z. Figura e rapsodit shqiptar dhe çështja homerike // Eposi i kreshnikëve: monument i trashëgimisë kulturore shqiptare. Vëllimi 1 / Ed. Z.U. Neziri, Sh. Sinani. Prishtinë: Instituti Albanologjik, 2016. S. 305-323.

16. Schmaus A. Die balkanische Volksepik. Typologie und Kontinuitätsproblem // Zeitschrift für Balkanologie. 1962. Bd. 1. S. 133-152.

17. Skendi St. Albanian and South Slavic oral epic poetry (Memories of the American Folklore Society). Vol. 44. Philadelphia: American Folklore Society, 1954. 221 p.

18. Zhugra A.V. Figure of the narrator in Albanian epos // Индоевропейское языкознание и классическая филология. 2020. № 24-1. С. 593-606.


Review

For citations:


Zhugra A.V. The narrator in the Albanian epic text. Folklore: Structure, Typology, Semiotics. 2021;4(3):70-96. (In Russ.) https://doi.org/10.28995/2658-5294-2021-4-3-70-96

Views: 162


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2658-5294 (Print)