Preview

Folklore: Structure, Typology, Semiotics

Advanced search

“On thy bright brows I read thy doom...”. The topos “The prophet on the troops’ way” in the Germanic and Celtic traditions - a history and/or a myth

https://doi.org/10.28995/2658-5294-2021-4-3-49-69

Abstract

The paper analyses the structural changes introduced by A.S. Pushkin into the original text: the description of prophesying “death by the horse” to Prince Oleg in Russian Primary Chronicle. The author points out that, in contrast to the chronicle, the ballad’s text depicts not the Prince’s own prophet but an ethnically alien Slavic wolkhv. Thus the prophecy through the mouth of a foreign magus can be regarded as a kind of a curse. Apart from this, in contrast to the depiction of the episode in Russian Primary Chronicle, Pushkin describes encountering the wolkhv who appears on the marching troops’ way. The paper provides parallels to this model found by its author and also describes similar episodes from both the history of Rome and epic texts (“ Nibelungenlied ”, Irish sagas). As Pushkin’s ballad’s major differences from the given episodes which do not contradict the clusters of motifs of the narrative scheme, the paper points out the following: 1. In all the given examples the encounter takes place at a ford. 2. In all the given examples the prophet is of feminine gender. The author attempts to find sources for Pushkin’s text outside the actual Russian history. The question of possibility of unconscious realising of motif schemes is posed as a preliminary conclusion.

About the Author

Tatyana A. Mikhailova
Institute of Linguistics RAS; Lomonosov Moscow State University
Russian Federation


References

1. Андрианова З.А. Перечитывая «Предание о смерти Олега» («Повесть временных лет») // Ученые записки Витебского государственного университета им. П.М. Машерова. Серия «Филология». 2003. Т. 2. С. 112-119.

2. Бахтин М. Эпос и роман. СПб.: Азбука, 2000. 300 с.

3. Веселовский С.Б. Род и предки А.С. Пушкина в истории. М.: Наука, 1990. 336 с.

4. Гроссман Л.П. Пушкин. М.: Молодая гвардия, 1960. 527 с.

5. Гумилев Л.Н. Древняя Русь и Великая Степь. М.: Мысль, 1989. 764 с.

6. Зюмтор П. Опыт построения средневековой поэтики / Пер. с фр. И. Стаф. СПб.: Алетейя, 2003. 544 с.

7. Иванов Вяч.Вс., Топоров В.Н. Исследования в области славянских древностей. М.: Наука, 1974. 342 с.

8. Мейлах М.Б. Поэзия и власть // Мейлах М.Б. Поэзия и миф: Избранные статьи. М.: ЯСК, 2017. С. 71-95.

9. Мельникова Е.А. Олгъ/Ольгъ/Олег{halg} Вещий: к истории имени и прозвища первого русского князя // Ad Fontem. У источника: Сб. статей в честь С.М. Каштанова / Ред. Л.В. Столярова и др. М.: Наука, 2005. С. 138-146.

10. Мертон Р.К. Социальная теория и социальная структура / Пер. с англ. Е.Н. Егоровой и др. М.: АСТ, 2006.

11. Михайлова Т.А. Знамения смерти в кельтской эпической и фольклорной традиции // Представления о смерти и локализация иного мира у древних кельтов и германцев / Отв. ред. В.П. Калыгин, Т.А. Михайлова. М.: ЯСК, 2002. С. 253-314.

12. Неклюдов С.Ю. Легенда о вещем Олеге: опыт исторической реконструкции // Con amore: Историко-филологический сборник в честь Любови Николаевны Киселевой. М.: ОГИ, 2010. С. 366-395.

13. Неклюдов С.Ю. Поэтика эпического повествования: пространство и время. М.: Форум, 2015. 214 с.

14. Немзер А.С. «Песнь о Вещем Олеге» и ее следствия // Acta Slavica Estonica IV: Труды по русской и славянской филологии. Литературоведение IX: Хрестоматийные тексты: русская педагогическая практика XIX в. и поэтический канон. Тарту, 2013. С. 233-301.

15. Немировская К.А. «Песнь о Вещем Олеге» и летописное сказание // Ученые записки Ленинградского гос. пед. ин-та им. А.И. Герцена. Л., 1949. Т. 76. С. 13-56.

16. Николаев Д.С. Автоматическое выявление мифологических мотивов со сходным пространственным распределением и дистрибутивные кластеры мотивов // Фольклор: структура, типология, семиотика. 2019. Т. 2. № 1. С. 46-61.

17. Петрухин В.Я. Русь христианская и языческая: историко-археологические очерки. СПб.: Изд-во Олега Абышко, 2019. 608 с.

18. Пчелов Е. Олег Вещий: Великий викинг Руси. М.: Молодая гвардия, 2018. 259 с.

19. Томашевский Б. Пушкин: В 2 т. Т. 2: Юг, Михайловское. М.: Художественная литература, 1990. 380 с.

20. Carey J. The Encounter at the Ford. Warriors, Water and Women // Éigse. 2004. Vol. 34. P. 10-24.

21. Cross T.P. Motif-Index of Early Irish Literature. Bloomimgton, Indiana: Indiana University, 1969.

22. Duszko W. Viking Rus. Studies on the Presence of Scandinavian in Eastern Europe. Leiden: Brill, 2004.

23. Kaliff A., Oestigaard T. The Great Indo-European Horse Sacrifice. 4000 Years of Cosmological Continuity from Sintashta and the Steppe to Scandinavian Skeid. Uppsala: Uppsala Univeristet, 2020. 320 p.

24. Lysaght P. The Banshee. The Irish Supernatural Death Messenger. Dublin: O’Brien Press, 1996. 433 р.

25. Merton R.K. Social Theory and Social Structure. Toward the Codification of Theory and Research. Columbia University: The Free Press, 1949.

26. Watt J.A. Gaelic Polity and Cultural Identity // A New History of Ireland. Vol. 2: Medieval Ireland, 1169-1534. Oxford: Oxford University Press, 1993. P. 314-351.


Review

For citations:


Mikhailova T.A. “On thy bright brows I read thy doom...”. The topos “The prophet on the troops’ way” in the Germanic and Celtic traditions - a history and/or a myth. Folklore: Structure, Typology, Semiotics. 2021;4(3):49-69. (In Russ.) https://doi.org/10.28995/2658-5294-2021-4-3-49-69

Views: 216


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2658-5294 (Print)