Preview

Folklore: Structure, Typology, Semiotics

Advanced search

“Scrapyard gardens”, or romantic graffiti as public statements

https://doi.org/10.28995/2658-5294-2020-3-3-111-155

Abstract

Romantic graffiti come in two types: confessional and directive. Confessional graffiti are spontaneous, these are an outburst of feelings. A confession of love is usually accompanied by a name, but if the inscription is made right below the addressee’s window, the name is lacking. It is often substituted by a pet name which is more specific for the speaker than a name. A confession is expressive, it praises the addressee and expresses adoration of them. Congratulations are usually related to a birthday or to a birth of a child. Directive graffiti are well-thought-out; they sometimes feature quotes from popular texts. These graffiti include wishes of good morning, good cheer and health; pleas to forget one not and to come back, to date and to marry; pleas for forgiveness. They are written on asphalt, underfoot, on the house, scrapyard and waste-lot walls, nevertheless, both the addressees and addressants remain oblivious to the stylistic cacophony, they place more value on the publicity of the message. The graffiti are supposed to make the relationship between the addressee and the addressant known, which increases their social status. They do not aim for esoteric language: the inscription must be clear to everyone. Genuine intimate relationships are formed in public. Romantic graffiti resemble ditties in this respect.

About the Author

M. V. Stroganov
Gorky Institute of World Literature of the Russian Academy of Sciences; Kosygin Russian State University
Russian Federation


References

1. Адоньева С.Б. Прагматика фольклора. СПб.: СПбГУ; Амфора, 2004. 312 с.

2. Адоньева С.Б. Прагматика частушки // Антропологический форум. 2004. № 1. С. 156-178.

3. Бажкова Е.В., Лурье М.Л., Шумов К.Э. Городские граффити // Современный городской фольклор. М.: РГГУ, 2003. С. 430-448.

4. Башкатов И.П., Стрелкова Т.С. Характеристики молодежно-подросткового граффити // Социологические исследования. 2006. № 11. С. 141-145.

5. Березин С.В. Графическая символика районных молодежных группировок г. Кирова как способ самоидентификации // Вятский родник: Сборник материалов девятой научно-практической конференции «Вятский фольклор: культурно-психологическая идентичность и народная культура». Киров: Кировский областной Дом народного творчества, 2008. С. 108-112.

6. Березин С.В. Короны на стенах: некоторые аспекты графической символики неформальных молодежных группировок г. Кирова // VIII Конгресс этнографов и антропологов России: Тезисы докладов. Оренбург, 1-5 июля 2009 г. / Ред. В.А. Тишков [и др.]. Оренбург: ОГАУ, 2009. С. 270.

7. Бушнелл Д. Грамматика настенных надписей // Психологические особенности самодеятельных подростково-юношеских групп: Сборник научных трудов. М.: АПН СССР, 1990. С. 93-106.

8. Волобоев А.Н. Теоретические подходы к изучению графических изображений в подростково-молодежной среде // Вестник университета (Государственный университет управления). 2009. № 6. С. 25-27.

9. Высоцкий С.А. Древнерусские надписи Софии Киевской XI-ХIV вв. Вып. 1. Киев: Наукова думка, 1966. 239 с.

10. Высоцкий С.А. Средневековые надписи Софии Киевской: (по материалам граффити XI-XVII вв.). Киев: Наукова думка, 1976. 455 с.

11. Высоцкий С.А. Киевские граффити XI-ХVII вв. Киев: Наукова думка, 1985. 207 с.

12. Коршунков В.А. «Лёша, я скучаю!»: современные неформальные граффити-послания Вятского края // Герценка: Вятские записки / Сост. Н.П. Гурьянова; науч. ред. В.А. Коршунков. Вып. 20. Киров: Кировская универсальная государственная областная научная библиотека, 2011. С. 135-152.

13. Лурье М.Л. Граффити // Русский школьный фольклор: от «вызываний» Пиковой дамы до семейных рассказов / Сост. А.Ф. Белоусов. М.: Лабиринт, 1998. С. 518-529.

14. Маисеева Е.В. Граффити провинциального города: (коммуникативный подход) // Известия Саратовского университета. Новая серия. 2013. Т. 13. Сер. Социология. Политология. Вып. 1. С. 41-46.

15. Медынцева А.А. Древнерусские надписи новгородского Софийского собора XI-XIV вв. М.: Наука, 1978. 311 с.

16. Пушкарев Л.Н. Новые формы бытования творчества фронтовиков // Пушкарев Л.Н. По дорогам войны: Воспоминания фольклориста-фронтовика. М.: ИРИ РАН, 1995. С. 102-114.

17. Сентябова Е.И. "Do It Yourself": аспекты самоидентификации панк-движения: (по материалам г. Кирова) // Вятский родник: Сборник материалов девятой научно-практической конференции «Вятский фольклор: культурно-психологическая идентичность и народная культура». Киров: Кировский областной Дом народного творчества, 2008. С. 103-107.

18. Строганов М.В. Еще тверские стихотворения Пушкина? // «Я в губернии Тверской…»: Научно-практическая конференция, посвященная 200-летию со дня рождения А.С. Пушкина: Доклады и сообщения. Тверь: Тверское обл. книжно-журнальное изд-во, 1999. С. 14-19.

19. Волга - русская река / Подг. текста и вступ. ст. М.В. Строганова, Ф.Г. Ходакова // Труды ВИЭМ: Новоторжский сборник. Вып. 4. Тверь: СФК-Офис, 2012. С. 281-292.

20. Трыкова О.Ю. Современный детский фольклор и его взаимодействие с художественной литературой. Ярославль: Ярославский гос. пед. ун-т им. К.Д. Ушинского, 1997. 132 с.

21. Тылик А.Ю. «Уличное искусство»: опыт эстетического анализа: автореф. дис.. канд. филос. наук. Санкт-Петербургский государственный университет, СПб., 2016. 20 с.

22. Хорева Е.А., Хорева О.В. Граффити как социально-психологическое явление [Электронный ресурс] // IX Международная студенческая научная конференция «Студенческий научный форум - 2017». URL: https://scienceforum.ru/2017/article/2017030097 (дата обращения 31 января 2019).


Review

For citations:


Stroganov M.V. “Scrapyard gardens”, or romantic graffiti as public statements. Folklore: Structure, Typology, Semiotics. 2020;3(3):111-155. (In Russ.) https://doi.org/10.28995/2658-5294-2020-3-3-111-155

Views: 277


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2658-5294 (Print)